یک پردازنده برداری ، یا آرایه پرداز ،رایانه خاصی است با چند پردازنده برای پردازش موازی تعداد زیادی از آرایه ها
آرایه پرداز در واقع یک واحد پردازش مرکزی (CPU) می باشد که یک مجموعه از دستورالعملهایی را اجرا می کند که روی آرایه تک بعدی از داده که همان بردار است ، عمل می کند. این درست در مقابل پردازنده های عددی قرار می گیرد که دستورالعملهای آن ، صرفا روی یک تکه داده عمل می کند ،اکثر پردازنده ها ،پردازنده های عددی می باشند. پردازنده های برداری در دهه 1970 مورد بحث واقع شدند و پایه و اساس اکثر ابررایانه های دهه 1980 تا 1990 را تشکیل دادند پیشرفتهای پردازنده های عددی ،مخصوصا ریزپردازنده ها ،باعث کاهش بکار گیری پردازنده های برداری سنتی در ابررایانه ها و همچنین کاهش استفاده از تکنیکهای پردازش برداری در پردازنده ها در اوایل دهه 1990 شد.امروزه اکثر پردازنده ها از یک معماری استفاده می کنند که در آن دستورالعملهایی برای پردازش برداری روی چندین تکه داده ، را بطور برجسته نشان می دهد.این دستورالعملها را SMID (تک دستور،چند داده)می شناسند.از مثالهای مشهود اینگونه دستورالعملها می توان به AltiVec,MMX,SSE اشاره نمود.نمونه هایی از استفاده از تکنیک پردازش برداری را می توان در کنسولهای بازی و شتاب دهنده های گرافیکی نیز پیدا کرد.در سال 2000 شرکتهای آی بی ام و سونی و توشیبا با همکاری هم موفق به تولید یک پردازنده سلولی (نوعی ریزپردازنده)شدند ،که این پردازنده سلولی شامل یک پردازنده عددی و هشت پردازنده برداری بود که در پلی استیشن 3 مورد استفاده قرار گرفت.
در برخی از طراحی های پردازنده ها ،دستورالعملهای چندگانه روی چندین تکه داده عمل می کنند که آنها را به عنوان MMID (چند دستوره،چند داده)می شناسیم.اینگونه طراحی ها مختص کاربردهای ویژه هستند و بطور عادی برای استفاده های متداول کاربرد ندارند
پردازش
برداری اولین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ توسط وستینگهاوس، در پروژه Solomon مورد توجه
قرار گرفت و توسعه یافت. هدف این پروژه افزایش چشمگیر سرعت محاسبات ریاضی، با
استفاده همزمان از تعداد زیادی عملیات ساده ریاضی، زیر نظر یک پردازنده بود. به
این صورت که پردازنده در هر کلاک یک سیگنال مشترکی را برای تمامی واحدهای محاسبه و منطق (ALU)ها
میفرستاد.
در حالی که هر یک از این واحدهای محاسبه ورودیهای مجزایی داشتند، یک کار مشترک
روی آن ورودیها انجام میدادند. این روش به ماشینهای Solomon این قابلیت را میداد
که یک الگوریتم را روی انبوهی از دادهها (که از آرایهها تغذیه میشدند) اجرا
نماید.
در
سال ۱۹۶۲، وستینگهاوس پروژه را لغو کرد ولی دوباره در دانشگاه ایلینوی تحت عنوان ILLIAC IV از سر گرفته
شد. در طراحی ابتدایی آن، این ماشین به ۲۵۶ واحد محاسبه و منطق مجهز بود، درحالی
که وقتی در سال ۱۹۷۲ عرضه شد تنها ۶۴ واحد محاسبه و منطق داشت و فقط میتوانست ۱۰۰
تا ۱۵۰ میلیون فلاپس کار کند.
برای کار با اطلاعات فشرده و حجیم، مانند دینامیک محاسباتی سیالات، همین ماشین
معیوب (به دلیل اینکه نتوانستند تعداد ۲۵۶ واحد محاسبه و منطق ایجاد کنند)
سریعترین ماشین دنیا بود.
تکنیک
پردازش برداری تقریبا در تمام طراحیهای پردازندههای مدرن وجود دارند، اگرچه
معمولا با نام SIMD میشناسند.
در اینگونه پردازندهها، واحد پردازش برداری در کنار واحد پردازنده عددی کار میکند
و برنامههایی با آن بخش کار میکنند که واقعا میدانند که این واحد حضور دارد.
بیشتر پردازندهها دستورالعملی دارند که بیان میکند «A را با B جمع کن و درون C بریز». مقادیر A، B و C (حداقل در تئوری) به ندرت میتواند داخل دستورالعمل باشند (چه به صورت صریح، چه رجیستر). در واقع داده به ندرت به طور خام فرستاده میشود، بلکه به صورت اشارهای به آدرس حافظه که داده داخل آن است، میباشد. رمزگشایی[۲] این نشانی و دریافت داده از حافظه[۳]، خود زمان بر است. با افزایش سرعت پردازندهها، این تاخیر حافظه تبدیل به مانعی بزرگ برای عملکرد سریع پردازنده محسوب میشود.
برای کاهش زمان تاخیر، اغلب پردازندههای امروزی از فن خط لوله[۴] استفاده میکنند. در این تکنیک دستورالعملها از چندین بخش عبور میکند تا نوبتش برای اجرا فرارسد. اولین بخش، آدرس را خوانده و کدگشایی میکند، بخش بعد مقادیر آدرسها را از حافظه میگیرد و بعدی کار محاسبه و اجرا را انجام میدهد. در تکنیک خط لوله، رمز کار در این است که شروع کدگشایی دستورالعمل بعدی، باید حتی قبل از خروج دستورالعمل قبلی از پردازنده صورت گیرد؛ در نتیجه واحد کدگشایی آدرس همواره مشغول به کار میباشد. هر دستورالعمل برای اجرای کامل به همان زمان قبلی (بدون خط لوله) نیاز دارد. زمانی که آن را تاخیر مینامیم. ولی پردازنده با خط لوله میتواند دستهای از دستورالعملها را خیلی سریعتر انجام دهد.
پردازنده برداری یک قدم فراتر بر میدارد و بجای ایجاد خط لوله برای دستورالعملها، دادهها را نیز خط لوله میکند. دستورالعملهایی هستند که بجای اینکه بگویند «A را با B جمع کن»، میگوید «تمامی اعداد از اینجا تا آنجا را با تمامی اعداد از اینجا تا آنجا جمع کن». و بجای اینکه دستورالعملها را پشت سر هم رمزگشایی و دادههای مربوط به آنها را از حافظه دریافت کند، یک دستورالعمل را از حافظه میخواند و با فرض اینکه میداند که آدرس بعدی یکی بیشتر از آدرس فعلی است، دستورالعمل بعدی را رمزگشایی میکند. این عمل صرفه جویی چشمگیری در زمان رمزگشایی میکند. برای نشان دادن اینکه چه تفاوتی میکند، فرض کنید میخواهیم دو آرایه ۱۰ تایی از اعداد را با هم جمع کنیم. در حالت عادی نیاز به یک حلقه داریم که هر بار یک زوج از این دو آرایه را انتخاب میکند و سپس آنها را با هم جمع میکند
execute this loop 10 times
read the next instruction and decode it
fetch this number
fetch that number
add them
put the result here
end loop
در
حالی که در پردازش برداری اینگونه خواهد بود:
read instruction and decode it
fetch these 10 numbers
fetch those 10 numbers
add them
put the results here
در
پردازش برداری، اول اینکه فقط دو انتقال آدرس از پردازنده به حافظه داریم، همچنین
در این حالت بجای اینکه ۱۰ مرتبه یک دستورالعمل را کدگشایی کند تنها یک بار این
کار را انجام میدهد. همچنین کد مورد استفاده در پردازش برداری کوتاهتر است که
این خود سبب کاهش حافظه مورد نیاز برای دستورالعملهای آن میباشد.
بررسی
وابستگی بین این اعداد لازم نیست چون دستورالعمل برداری، چندین عمل غیر وابسته را
معین میکند. این خود منطق کنترل را ساده میکند. مسئله زمانی جالب تر میشود که
بتوان چند عمل را روی چند داده انجام داد. کد زیر را در نظر بگیرید که در آن میخواهیم
دو گروه عدد را با هم جمع کنیم و سپس با گروه سوم ضرب کنیم. در این کد عمل دریافت
دستورالعمل فقط یک بار انجام میشود (بر خلاف حالت عادی که ۲*۱۰=۲۰) و این دو عمل
فقط در یک دستورالعمل انجام میپذیرد:
read instruction and decode it
fetch these 10 numbers
fetch those 10 numbers
fetch another 10 numbers
add and multiply them
put the results here
عملیات
ریاضی بالا خیلی سریعتر انجام خواهند شد چرا که دیگر تاخیر در دریافت و کدگشایی
دستورالعمل بعدی را نداریم (فقط یک دستورالعمل داریم).
باید توجه داشت که تمام مسائل را نمیتوان با استفاده از این روش بهبود داد. پیاده سازی این دستورالعملها در پردازنده خود پیچیدگی زیادی را بر هسته پردازنده تحمیل میکند. این پیچیدگیها معمولا سبب میشوند که دستورالعملهای دیگر دیرتر اجرا شوند. به عنوان مثال زمانی که بخواهیم فقط دو عدد تنها را با هم جمع کنیم. همچنین دستورالعملهای پیچیده سبب کندی قسمت رمزگشایی و پیچیدگی بیشتر آن خواهد شد، که این خود باعث کندی اجرای دستورات عادی میشود.
در حقیقت، پردازش برداری برای انجام عملیات روی انبوهی از دادهها بهترین کارایی را دارند. برای همین است که این پردازندهها اصولا در ابر رایانهها استفاده میشوند. این ابر رایانهها عموما برای پیشبینی وضعیت هوا و آزمایشگاههای فیزیک استفاده میشوند که انبوهی از داده را به چالش میگیرد.
کد زیر مثال حقیقی معماری x86 با دستورالعملهای برداری میباشد. در اینجا از دو آرایه اعداد اعشاری استفاده میکند.
//SSE simd function for vectorized multiplication of 2 arrays with single-precision floatingpoint numbers
//1st param pointer on source/destination array, 2nd param 2. source array, 3rd param number of floats per array
void mul_asm(float* out, float* in, unsigned int leng)
{ unsigned int count, rest;
//compute if array is big enough for vector operation
rest = (leng*4)%16;
count = (leng*4)-rest;
// vectorized part; 4 floats per loop iteration
if (count>0){
__asm __volatile__ (".intel_syntax noprefix\n\t"
"loop: \n\t"
"movups xmm0, [ebx+ecx] ;loads 4 floats in first register (xmm0)\n\t"
"movups xmm1, [eax+ecx] ;loads 4 floats in second register (xmm1)\n\t"
"mulps xmm0,xmm1 ;multiplies both vector registers\n\t"
"movups [eax+ecx],xmm0 ;write back the result to memory\n\t"
"sub ecx,16 ;increase address pointer by 4 floats\n\t"
"jnz loop \n\t"
".att_syntax prefix \n\t"
: : "a" (out), "b" (in), "c"(count), "d"(rest): "xmm0","xmm1");
}
// scalar part; 1 float per loop iteration
if (rest!=0)
{
__asm __volatile__ (".intel_syntax noprefix\n\t"
"add eax,ecx \n\t"
"add ebx,ecx \n\t"
"rest: \n\t"
"movss xmm0, [ebx+edx] ;load 1 float in first register (xmm0)\n\t"
"movss xmm1, [eax+edx] ;load 1 float in second register (xmm1)\n\t"
"mulss xmm0,xmm1 ;multiplies both scalar parts of registers\n\t"
"movss [eax+edx],xmm0 ;write back the result\n\t"
"sub edx,4 \n\t"
"jnz rest \n\t"
".att_syntax prefix \n\t"
: : "a" (out), "b" (in), "c"(count), "d"(rest): "xmm0","xmm1");
}
return;
}
سلام
بهتر است ابربرچپسب رو از وبلاگ حذف نمایید
ظاهرا در هر مرورگری، قابل نمایش نیست. علاوه بر این ضرورت چندانی ندارد